دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1400 - 00:12
دانشجو، مهارت، اشتغال(۱۸)/ رحیمی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

راه‌اندازی مدارس تخصصی مهارت در شهرهای استان فارس | ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجو و دانش‌آموز در سمای فارس تحصیل می‌کنند

مدارس عالی مهارت یکی از بخش‌های دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی هستندمعاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز عنوان کرد: این دانشگاه در استان فارس با طرح آمایش سرزمین و ظرفیت‌سنجی در راستای راه‌اندازی مدارس عالی مهارت گام برداشته و شهرهای استان با توجه به ظرفیت‌های مهارتی دارای مدرسه تخصصی هستند.
کد خبر : 602460
مدرسه مهارتی



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.


واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا و طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شدند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.




بیشتر بخوانید:


معرفی برند آموزش‌های مهارتی در دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی


تربیت نیروی کار ماهر در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی


پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰


دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تبحر دانشجویان




معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.


خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با مجید رحیمی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان فارس را می‌خوانیم.


تبیین ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی


آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی‌وحرفه ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


رحیمی: با توجه به شرایط جامعه، بی‌میلی خانواده‌ها و دانشجویان از رشته‌های تئوری و نظری حتی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد لازم بود که در ساختار آموزشی و رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری صورت بگیرد.


مدرسه عالی مهارت یکی از زیربخش‌های دانشکده فنی و مهارتی است و اگر خوب مدیریت شود، می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.موازی‌کاری رشته‌های واحدها و آموزشکده‌ها نیاز به بازنگری داشت، این بازنگری حرکت و تصمیم مثبتی بود و از سوی دیگر رشته‌های کاردانی در این مقاطع کمتر مورد استقبال قرار گرفته است؛ بنابراین توسعه رشته‌های مهارتی در یک دانشکده آن هم به نام دانشکده مهارت و کارآفرینی مثبت خواهد بود.


دانشجویان در دانشکده مهارت و کارآفرینی ثبت‌نام می‌شوند


آنا: آیا در واحد دانشگاهی شیراز پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب می‌کند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟


رحیمی: ادغام رشته‌ها و تغییر نام آموزشکده فنی و حرفه‌ای به دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز صورت گرفته و در حال اقدامات عملی در این زمینه هستیم و دانشجویان در دانشکده مهارت و کارآفرینی ثبت‌نام می‌شوند و ادغام ساختار مالی و انسانی هم از اول شهریور ۱۴۰۰ آغاز شده است.


اکنون یک‌هزار و ۵۰۰ دانشجو در آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز مشغول تحصیل هستند.


اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی


آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟


رحیمی: واحدهای دانشگاهی (واحدهای مادر) نظر چندان مثبتی از ادغام دانشکده‌ها ندارند و بیشتر به‌عنوان یک بار اضافی برای واحدهای مادر تلقی می‌شوند و انگیزه کارکنان هم چندان برای ادغام زیاد مثبت نیست. بهتر بود فقط رشته‌های فنی و مهارتی روز، کاردانی و کارشناسی برای آموزشکده‌ها فراهم می‌شد و توسعه پیدا می‌کرد.


آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد شیراز توضیح دهید.


راه‌اندازی مدارس تخصصی مهارت در شهرهای استان فارس | ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشجو و دانش‌آموز در سمای فارس تحصیل می‌کنند


رحیمی: تعداد دانشجویان آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز یک‌هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد دانش‌آموزان سما هم یک‌هزار نفر است. در مجموع در استان فارس ۳ هزار دانشجو و ۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در ۹۰ آموزشکده و مدرسه سما تحصیل می‌کنند.


با توجه به زیرساخت‌های موجود و ساختمان‌های مناسب دانشکده‌های سمای شیراز و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، استادان مجرب، کارکنان توانمند، شرایط آموزشکده‌های فعلی (دانشکده‌های مهارتی آینده) را مناسب ارزیابی می‌کنم.


آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش‌فنی‌حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


رحیمی: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، جلوگیری از موازی‌کاری آموزشی آموزشکده‌ها، واحدهای دانشگاهی، به وجود آوردن فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان دانشکده‌های مهارتی، تربیت نیروی خلّاق و کارآفرین در دانشکده‌ها، آموزش عملی با توجه به نیاز بازار کار در جامعه، کمک به تولید و صنعت و اشتغال در کشور طبق نظام جامع آموزش و برنامه توسعه آموزشی جامع کشور است.


مدرسه عالی مهارت یکی از زیربخش‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی است


آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی از طرف سمای شیراز با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟


رحیمی: درباره انعقاد تفاهم‌نامه، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها و اداره فنی و حرفه‌ای مذاکرات بسیار خوبی داشته و قرارداد امضا شده است. با شرکت‌های صنعتی استان فارس هم که می‌توانند تأثیر معیشتی در روند و اهداف دانشکده‌ها داشته باشد، مذاکراتی انجام شده است.




بیشتر بخوانید:


۳ تفاوت اساسی آموزشکده‌های فنی‌ و دانشکده‌های مهارت


ضربه به کیفیت بازار کار توسط افراد فاقد مهارت


شکل‌گیری دانشگاه نسل سوم با راه‌اندازی دانشکده‌های کارآفرینی






با ادارات مختلف مذاکرات اولیه صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد شیراز با نظام مهندسی، شهرداری و شرکت‌های صنعتی به نتایجی مناسب رسیده است.


آنا: فعالیت‌ مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


رحیمی: سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای راه بوده و ممکن است در فرآیند کار تغییراتی در رویکرد دانشکده‌ها به وجود بیاید.


آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد متبوع شما مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟


رحیمی: مدرسه عالی مهارت یکی از زیربخش‌های دانشکده فنی و مهارتی است و اگر خوب مدیریت شود، می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.


با توجه به شرایط جامعه، بی‌میلی خانواده‌ها و دانشجویان از رشته‌های تئوری و نظری حتی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد لازم بود که در ساختار آموزشی و رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری صورت بگیرد.دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با طرح آمایش سرزمین و ظرفیت‌سنجی در راستای راه‌اندازی مدارس عالی مهارت گام برداشته و شهرستان‌های استان فارس با توجه به ظرفیت‌های مهارتی، دارای مدرسه تخصصی هستند که در دو هفته آینده پروپوزال‌ها(طرح‌های پیشنهادی) پس از تأیید در شورای گسترش استان فارس به سازمان سما ارسال خواهد شد.


آنا: و کلام آخر....


رحیمی: بهتر بود یک یا دو دانشکده مهارت و کارآفرینی به صورت آزمایشی راه‌اندازی و سپس آموزشکده‌ها حذف و ادغام می‌شدند، علاوه بر اینکه رشته‌های فنی و مهارتی جدید باید ایجاد می‌شد و بعد پروژه ادغام اجرایی می‌شد؛ چراکه این مهم برای آموزشکده‌های سما بهتر بود.


به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» - که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»،«برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»،«توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»،«گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب